Fejldiagnose, skjulte omkostninger og dyr regning – uden løsning!
Jeg afleverede min privatbil (Skoda Octavia) hos E.C. Diesel-Elektro A/S (Bosch Car Service) med fejlkode P0087 – lavt brændstoftryk.
På trods af det konkluderede Bosch direkte og uden egentlig fejlsøgning, at dyserne nok var defekte selvom de var tjekket hos andet sted på testbænk.
Jeg havde på forhånd aftalt med Torben, at de ville teste mine dyser for 300 kr. + moms pr. stk. Men dagen efter kom de med en regning, hvor der pludselig var tilføjet arbejdsløn, som aldrig var nævnt på forhånd. Jeg fik at vide, at jeg kunne:
Betale 3.500 kr. + moms for at få mine gamle dyser monteret igen.
Eller betale 9.000 kr. + moms for nye ombytningsdyser.
Torben gav han 1.000 kr. i rabat, fordi han selv kunne se fejlen da jeg skulle afhente bilen.
Torben sagde i starten, at jeg kunne få de gamle dyser med gratis, men det blev senere ændret til, at jeg skulle betale depositum, for at købe dem tilbage sagde Jan (Direktør).
Fejlkoden P0087 (lavt brændstoftryk) var den oprindelige årsag – og ifølge værkstedet skyldtes det udelukkende defekte dyser. De nægtede at overveje, at fejlen kunne stamme fra andre dele af brændstofsystemet – fx højtrykspumpen – selvom en anden specialist havde testet mine gamle dyser og fundet dem fuldt funktionsdygtige. Men hos E.C var meldingen blot: "Vi stoler på vores tekniker – det plejer at virke at skifte dyser". Det er ikke professionel fejlsøgning – det er gætteri på kundens regning!
Efter udskiftning af dyserne var fejlen stadig der, og så fik jeg bare at vide, at højtrykspumpen nok er defekt alligevel. Hvorfor blev den så ikke testet først? Jeg havde allerede fortalt, at den var udskiftet, men det valgte de at ignorere ligesom jeg fortalte dyserne var tjekket.
Som ekstra bonus blev jeg tvunget til at hæve kontanter for at betale regningen, selvom deres direktør Jan senere skrev, at man kunne betale med kort eller MobilePay. Deres værkfører Torben nægtede at tage imod andet end kontanter – det hænger ikke sammen.
Tilmed viste det sig, at testrapportens dato på mine gamle dyser var forkert – 3 uger før jeg havde afleveret bilen. Det blev blot undskyldt med "EDB-opdatering". Hvordan kan BOSCH service lave den fejl?
Rapporten havde ingen kundeoplysninger, kun mit telefonnummer skrevet med kuglepen. Hvor skulle jeg vide fra rapporten er fra mine gamle dyser??
Konklusion: Elendig og dyr fejlsøgning uden ansvar, uigennemskuelige betalingsvilkår og dyre deleudskiftninger uden effekt. Jeg kan på det kraftigste fraråde dette værksted.








